علیرضا آقانوری کوپایی؛ اوژن کریمی؛ شهرام هاشم نیا
چکیده
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر با هدف تدوین چارچوبی برای شناسایی چالشهای ارزهای مجازی در بازاریابی صنعت بانکداری ایران انجام گردید.روش پژوهش: در مرحله کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. نمونهگیری مرحله کیفی با روش در دسترس، شروع و سپس به روش گلوله برفی ادامه یافت. اشباع دادهها نیز در 16مصاحبه حاصل گردید. در مجموع 10 مقوله و ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: پژوهش حاضر با هدف تدوین چارچوبی برای شناسایی چالشهای ارزهای مجازی در بازاریابی صنعت بانکداری ایران انجام گردید.روش پژوهش: در مرحله کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. نمونهگیری مرحله کیفی با روش در دسترس، شروع و سپس به روش گلوله برفی ادامه یافت. اشباع دادهها نیز در 16مصاحبه حاصل گردید. در مجموع 10 مقوله و 82 مفهوم شناسایی شدند. در مرحله کمّی از روش تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم مبتنی بر نرمافزار SPSS و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.یافتههای پژوهش: نتایج بهدست آمده بیانگر آن بود که یافتههای بخش کیفی کاملاً مورد تأیید کاربران قرار گرفته است. علاوه بر این نتایج نشان داد که شرایط علّی بر مقوله اصلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. مقوله اصلی بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارد. راهبردها بر پیامدها تأثیر مثبت و معناداری دارد. شرایط مداخلهگر بر پیامدها تأثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت شرایط بستر بر پیامدها تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: بر اساس نتایج بهدست آمده با استفاده از رویکرد داده بنیاد در این پژوهش، شرایط علّی بهعنوان یکی از ابعاد مهم ارزهای دیجیتال شناسایی شده است. شرایط علّی شناسایی شده در این پژوهش ترکیبی از سه مقوله عوامل فناوری، اقتصادی، و نظارتی میباشد و به طور خاص عوامل نظارتی از لحاظ کاربردی دارای اهمیت زیادی هستند.